ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی (mindfulness)چیست؟

ذهن آگاهی چیست؟

در ابتدا مفید است که با معنای ذهن آگاهی و همچنین چگونگی ارتباط آن با مراقبه آشنا شوید

ذهن آگاهی یا توجه آگاهی کیفیت حضور در لحظه حال و درگیرشدن به‌طور کامل (به دور از حواس‌پرتی و قضاوت) در کاری است که در لحظه انجام می‌دهیم و همچنین آگاه‌بودن از افکار و احساساتمان است، بدون آنکه در آنها غرق شویم.به‌بیان ساده‌تر، مراقبه راهی برای تربیت ذهن به شمار می‌آید. بیشتر اوقات، ذهن ما سرگردان است؛ یعنی در حال فکرکردن به آینده هستیم؛ در گذشته زندگی می‌کنیم؛ نگران هستیم؛ رویاپردازی می‌کنیم؛ پریشان می‌شویم یا خیال‌پردازی می‌کنیم. مراقبه ما را به لحظه حال برمی‌گرداند و ابزار لازم را برای کاهش تنش و اضطراب، همچنین برای آرامش بیشتر و مهربانی با خود و دیگران در اختیارمان قرار می‌دهد.

شرکت در دوره آموزش ضروریات ذهن آگاهی و مهربانی با اسکات شوت

ذهن آگاهی با مراقبه چه تفاوتی دارد؟

این، همان جایی است که بسیاری از افراد درباره ذهن آگاهی سردرگم می‌شوند؛ ذهن آگاهی حالت ذهنی موقت و گذرایی نیست که در طول مراقبه به وجود بیاید و سپس در ادامه روز ناپدید شود؛ بلکه روشی از زندگی است که به‌محض یادآوری آن، در هر شرایطی می‌توانیم به عقب برگردیم و در لحظه حال، حضور داشته باشیم.

توجه آگاهی تنش‌ها و مشکلات را از بین نمی‌برد؛ در عوض، با آگاه‌شدن از افکار و احساسات ناخوشایندی که به‌سبب موقعیت‌های چالش‌برانگیز به وجود می‌آید، برای رسیدگی به آنها در لحظه، انتخاب‌های بیشتری را در اختیار داریم و همچنین هنگام رو‌یارویی با تنش‌ها و چالش‌ها، احتمال بیشتری دارد که به‌صورت آرام و با همدلی واکنش نشان دهیم.

البته تمرین ذهن آگاهی، به این معنا نیست که هرگز خشمگین نمی‌شویم، بلکه mindfulness به ما این امکان را می‌دهد که با تفکر بیشتری پاسخ بدهیم؛ چه این پاسخ‌گویی آرام و همدلانه باشد، چه با میزانی از خشم همراه باشد.

 

شرکت در دوره آموزش ضروریات ذهن آگاهی و مهربانی با اسکات شوت

و اما نکته‌ی پایانی

درست است که تمرین ذهن آگاهی فواید بسیاری به روح و جسم آدمی می‌رساند، اما همیشه هم نباید جلوی پرسه‌های ذهن‌تان را بگیرید. زیرا حصول خلاقیت و بینش اتفاقا در مواردی به پرسه‌های ذهنی و خیال‌پردازی بستگی دارد. همچنین محققان دریافته‌اند که افزایش ذهن آگاهی گویا با کاهش قدرت یادگیری ضمنی در ارتباط است.

بله، mindfulness باعث کشف حقیقت درون و عبور سالم از بحران‌های زندگی می‌شود، اما گاهی هم شاید بد نباشد که بگذاریم ذهن‌مان همه‌ی عالم را درنوردد، ولی به شرط اینکه به‌دنبال نقطه‌ی تعادل بگردید و اوقاتی را که باید ذهن‌آگاه باشید و اوقات دیگری را که می‌توانید به ذهن‌تان زنگ تفریح بدهید، به‌درستی تفکیک کنید.

هدف از mindfulness این نیست که فکرکردن را متوقف یا ذهن را تخلیه کنیم، بلکه هدف این است که به احساسات فیزیکی، افکار و عواطفمان به‌طور ویژه‌ای توجه داشته باشیم تا بدون فرضیه‌سازی و داستان‌سرایی، آنها را به‌وضوح مشاهده کنیم.

مراقبه، زمینه آموزشی برای یادگیری mindfulness محسوب می‌شود. ابتدا مراقبه می‌کنیم تا در بازه زمانی محدودی با «اینجا» و «اکنون» آشنا شویم؛ به این شیوه، در گذر زمان، تمرینات منظم ذهن آگاهی به ما کمک می‌کند تا هر روز توانایی خود را برای حضور در لحظه حال در کل روز گسترش دهیم.

20 اردیبهشت 1400
© 2018 | همه حقوق برای لیندااپ محفوظ است.